• Strona główna
  • Zasięgi organiczne w 2019 - 5 postów, które działają [INSPIRACJE]
May 15, 2019

Zasięgi organiczne w 2019 - 5 postów, które działają [INSPIRACJE]

Karol Decka

Zasięg organiczny uważany jest za znikomą część osiąganych wyników w działaniach na Facebooku. Czy portal pozwala jeszcze na satysfakcjonujące liczby pod niesponsorowanymi postami? Wielu specjalistów nie zdaje sobie sprawy z tego, jak silny i angażujący może być content nie będący reklamą...

Zasięgi organiczne na Facebooku w 2019

W swojej codziennej pracy stawiamy na rozwiązania, które angażują odbiorców i świetnie sprawdzają się jako zwykły, niesponsorowany post.

Jak poprawić efektywność działań organicznych?

Poniżej zebrałem pięć typów postów, które świetnie radzą sobie bez wsparcia reklamowego.

1. Wizualne łamigłówki

Tego typu łamigłówki cieszyły się niegdyś ogromną popularnością.

Dostępne były w gazetach dla młodzieży i osób starszych. W czasach powszechnego dostępu do internetu, taki rodzaj zabawy zanikł niemal całkowicie. Nic więc dziwnego, że taka treść podoba się odbiorcom na stronie Sekrety słodkiej kuchni, która zajmuje się promocją Polskiego Cukru.



W przypadku treści dla tego klienta należy zadać sobie kilka pytań: „Co byłoby ciekawe dla naszych mam?”, „Na jaką rozrywkę liczą nasze babcie?”, „Jaki rodzaj contentu osłodzi im dzień?”.

Padło na popularne niegdyś łamigłówki – pobudzające do działania, zachęcające do udostępniania i finalnie generujące bezpłatny zasięg i aktywność wśród grupy docelowej.

2. Cykliczne wpisy

„Czwartek z Holistic” to seria postów z identycznym brandingiem, gdzie każdy wpis opowiada o określonym zagadnieniu.

Początkowo oczywiście cykl wymagał wsparcia reklamowego, jednak z każdą kolejną publikacją sponsorowanie nie jest już potrzebne. Zarówno polubienia, jak i udostępnienia wynikają z przyzwyczajenia fanów do co czwartkowej dawki wiedzy.


Przemyślana i cenna dla grupy docelowej seria wpisów o zdrowiu, to tak naprawdę zbiór różnych porad opublikowanych wcześniej na blogu, w innych treściach lub publikacjach Holistic Polska.

W ten sposób nie tylko generujemy bezpłatny zasięg, ale też sięgamy po recycling treści, która może mieć drugie życie.

3. Galerie zdjęć fanów

Jeśli istnieje jakakolwiek baza fanów produktu lub osób bardzo z nim związanych, należy to wykorzystać. Tutaj ponownie zabieg został zastosowany na „Sekretach słodkiej kuchni”, gdzie poprosiliśmy obserwujących o nadsyłanie zdjęć swoich wypieków – w komentarzach lub za pomocą wiadomości.

Odzew był bardzo duży, co zaowocowało sporą bazą zdjęć od użytkowników. Z tej bazy systematycznie tworzymy galerię zdjęć. Co więcej, dodajemy ją jako album zdjęciowy.


Na zdjęciach znajdują się ich wypieki, którymi chętnie się chwalą. Gdzieniegdzie można zobaczyć też Polski Cukier, produkt naszego klienta, stojący tuż przy smakowitych deserach.

Sytuacja win- win, gdzie budujemy aktywność i zasięg, pokazujemy produkt i robimy to niewielkim kosztem (jeśli decydujemy się na wzmocnienie efektu z bezpłatnego zasięgu).

4. Niestandardowe pomysły

Chociaż Facebook stale stara się modyfikować domyślne wymiary wpisów, a wytyczne zmieniają się niemal co chwilę (Sprawdź: Aktualne wymiary grafik na Facebooku), wciąż kręcimy się wokół tych samych rozwiązań – kwadratów i prostokątów.

Użytkownicy są już zmęczeni grafikami, które widzą od wielu lat, dlatego świetnie reagują na każde przełamanie prostego stylu.



Tak było w przypadku ketchupu marki Polskie Przetwory, który rozlewał się na frytki z sąsiedniego wpisu. Post w żaden sposób nie był promowany, więc jego wynik jest czysto organiczny. Oprócz wyświetleń i reakcji, profil zyskał ponad i kilkanaście nowych polubień bez kampanii na pagelikes.

5. Odwołanie do wspomnień

Wielokrotnie czyta się nagłówki o tym, że ludzie żyją obecnie w najlepszych czasach - i chociaż nie lubię powielać takich stwierdzeń, tutaj w pełni się z nim zgadzam! Obecnie mamy możliwość przywoływania wspomnień za pomocą kilku obrazków, krótkich gifów czy nawet emoji.

Takie działania pozwalają wprost kapitalizować sentymenty - tutaj w formie zaangażowania pod postem.


Na zdjęciu możemy zobaczyć rurki z kremem, które pozornie nie powinny cieszyć się aż taką popularnością na Facebooku.

Czy oby na pewno?

Grupa docelowa Polskiego Cukru żyła również w czasach, kiedy deser ten był niezwykle popularny. Odniesienie do wspomnień opłaciło się, zbierając aktywność i reakcję pod wpisem.


Jak można zauważyć, sposobów na pozyskanie bezpłatnego zasięgu jest wiele, jednak każdy z nich ma jedną cechę wspólną – content dobrany do grupy docelowej. Tylko zrozumienie naszych odbiorców, pozwoli nam na wykorzystanie ich pragnień, marzeń i przyzwyczajeń do sukcesywnej promocji produktu lub marki.

Checklista generowania organicznych zasięgów

  1. Zbierz insight na temat swojej grupy docelowej - co jest dla nich inspiracją? Jakim kodem (pop)kulturowym się posługują? Kim są ich idole i bohaterowie? Jakie wartości i aspiracje im towarzyszą w życiu? To wszystko stanowi kanwę do solidnej, spójnej komunikacji!
  2. Zadbaj o odpowiednią konstrukcję komunikatu - odwołuj się do reguł wywierania wpływu, chęci rywalizacji bądź potrzeby przynależności
  3. Przełamuj standardowe formaty wpisów - korzystaj z bogactwa, jakie udostępnia Facebook! Pamiętaj, że masz do dyspozycji ankiety, live'y czy sesję pytań i odpowiedzi - natywnie na fanpage'u.
  4. Twórz treści w ramach powtarzalnych serii - trzymaj się wyznaczonego rytmu. Promując treści, zaczynaj od generowania aktywności wśród fanów i ocieplonej publiczności, a następnie kontynuuj promocję na zimnych odbiorców.
  5. Repostuj treści Twoich fanów i odbiorców - dajesz tym samym powód do tego, aby Cię lubić!

Karol Decka

Specjalista działu social w Social Tigers. Swoją przygodę z reklamą zacząłem od własnego bloga, który dzisiaj jest jednym z najlepszych portali o The Sims na świecie. Dzięki intensywnej pracy nad rozwojem własnej marki nauczyłem się sprawnego korzystania z social media i narzędzi, jakie oferują. Moją pasją jest video content.