Mar 28, 2019

Facebook Analytics - jak zacząć samodzielnie używać?

Facebook Analytics to młode narzędzie w ekosystemie Facebooka, które stanowi rozbudowaną alternatywę dla Google Analytics. Podobnie jak swój starszy kuzyn, Facebook Analytics mierzy zachowanie użytkowników na stronie internetowej, ale jego przewaga polega na czymś innym; narzędzie uwzględnia ścieżkę klienta w obszarze Facebooka oraz Instagrama.

Albert Radomski

Facebook Analytics - zanim zaczniesz

Aby Facebook Analytics działał poprawnie, na stronie musisz mieć zainstalowany Piksel Facebooka ze zdarzeniami pozwalającymi na mierzenie przepływu użytkowników w lejku zakupowym - od wejścia na stronę po zakończenie transakcji. 

Poprawna konfiguracja Piksela Facebooka i powyższych zdarzeń jest konieczna, by utworzyć Grupę źródeł zdarzeń - a więc podłączyć jednym "węzłem" strumień informacji do Facebook Analytics.

Podstawowe kody zdarzeń:

1. Page View - podstawowy kod. Piksel przesyła do Facebooka informację o tym, że użytkownik pojawił się w obrębie strony/sklepu.

2. View Content - to zdarzenie odpowiada za przesyłanie informacji do Facebooka dotyczącej zawartości strony na której znalazł się użytkownik. Samo zdarzenie byłoby nic nie warte, gdyby nie to, że do powyższego eventu możemy dołączyć parametry informujące o:

  • numerze ID produktu
  • wartości produktu (cenie)
  • walucie, itd.
Zazwyczaj View Content wykorzystuję do przesłania informacji o wyświetleniu podstrony produktowej.

3. Add To Cart - ten event przesyła informację o dodaniu produktu do koszyka. Oczywiście wzbogacenie tej informacji o numer ID produktu, czy jego wartość, jest obowiązkowa. Dzięki temu zrozumiemy, jakiej wartości jest nasz średni koszyk.

4. Purchase - zdarzenie informujące o dokonaniu zakupu. Podobnie jak w powyższym, również tutaj należy przesłać numery ID produktów oraz ich sumaryczną wartość, by poprawnie mierzyć wartość konwersji.

Webinar: Podstawy obsługi Facebook Analytics

[tuwstawkod]


Facebook Analytics - jak włączyć

Aby uruchomić Facebook Analytics dla swojego konta reklamowego, wystarczy przejść do Menadżera Reklam i z rozwijanego menu wybrać zakładkę "Statystyki":



Następnie wyświetli Ci się lista Pikseli, do których masz dostęp - wybierz ten, który Cię interesuje i... voila! Witaj w Facebook Analytics. 

Facebook Analytics - Od czego zacząć?

1. Średnia liczba zakupów na użytkownika 

Czy zastanawiałeś się kiedyś, ile zakupów średnio robi u Ciebie jeden użytkownik w ciągu określonego czasu (np. 3 miesięcy)? Dzięki Facebook Analytics możesz to sprawdzić, bez pobierania całej bazy klientów z CMS-a i tworzenia skomplikowanych formuł w Excelu. 

W skrócie - dzięki temu współczynnikowi możesz sprawdzić retencję klientów.

Co dzięki temu zyskujesz? 

Jeżeli prowadzisz działania marketingowe (bez względu na to czy jest to FB, Google, czy ulotki :)) i konfrontujesz koszt pozyskania klienta z wartością zakupu, to od tej pory możesz przestać. Prawdopodobnie frustruje Cię fakt, że wartość zakupu jest niższa niż koszt pozyskania klienta.

Ale wiedząc, że średnio jeden użytkownik dokona u Ciebie np. 3 zakupy, możesz zaprognozować, czy Twoja kampania będzie długofalowo rentowna. 

Dzięki temu możesz dotrzeć dalej, do grup użytkowników, które są niezagospodarowane przez Twoją konkurencję.

2. Średnia wartość całkowita klienta 

Ten parametr to hit! Wyobraź sobie, że klienci kupują Twoje produkty z określoną częstotliwością. 

Jak więc określić wartość klienta? 

Dzięki temu parametrowi możesz sprawdzić, ile pieniędzy pozostawiają u Ciebie klienci np. w ciągu 12 miesięcy, jak dużo robią zakupów, jak często i ile czasu mija od momentu kliknięcia w reklamę, przez przejście po stronie do finalizacji zakupu (!). 

Dzięki temu możesz zaplanować kampanie upsellingowe z dokładnością co do tygodnia, zaplanować skuteczne działania reklamowe w okresie świątecznym, lub wyprzedaż, która przełoży się na pozyskanie całkowicie nowych klientów.

3. Lejek zakupowy z uwzględnieniem etapów poza stroną WWW 

W tradycyjnym lejku zakupowym dla e-commerce mierzonym przez Google Analytics mamy przedstawioną informację ile osób weszło na naszą stronę, co się dalej z tymi osobami działo (jakie strony oglądali, gdzie wyszli), czy dodali do koszyka i czy dokonali zakupu. 

Oczywiście można dodać kolejne parametry, jednak wszystkie one mają wspólny mianownik - dzieją się na naszej stronie. 

W Facebook Analytics, poza mierzeniem lejka na stronie, możemy dodać również takie parametry jak skomentowanie posta, obejrzenie wideo i wiele innych. 

Dzięki temu możesz sprawdzić, jak Twoje (organiczne) działania na fanpage'u przekładają się na sprzedaż w sklepie - i to dosłownie!

Albert Radomski

Performance manager z 8-letnim doświadczeniem w realizacji kampanii sprzedażowych w systemach reklamowych Facebooka i Google. Zarządzał zespołami performance i szkolił specjalistów agencji reklamowych i domów mediowych. Autor pierwszego w Polsce kursu online "Facebook Analytics: od podstaw" oraz rozdziałów poświęconych analityce w "Księdze Adsów 3".