• Strona główna
  • Marketing na Instagramie - wszystko, co musisz wiedzieć [PORADNIK]
Nov 15, 2019

Marketing na Instagramie - wszystko, co musisz wiedzieć [PORADNIK]

Jeśli zastanawiasz się czy Twoja marka powinna mieć swoje konto na Instagramie, zacznij od poznania specyfiki tego narzędzia. W tym artykule znajdziesz wszystkie najważniejsze informacje o Instagramie, które pomogą Ci w podjęciu decyzji i ułatwią rozpoczęcie działań!

Dorota Woźniczka

I. Strategia obecności na Instagramie

Zacznijmy od początku - Instagram to nie Facebook! 

Pierwszym, i chyba najważniejszym, przewinieniem marek jest niezrozumienie idei Instagrama. Już na początku musisz pamiętać o tym, że Instagram to nie Facebook i niestety, nie każda branża znajdzie tam swoich odbiorców.

Kto używa Instagrama?

Na chwilę obecną, dwie największe grupy użytkowników Instagrama w Polsce to osoby w przedziałach wiekowych: 18-24 (37,7%) oraz 25-34 (28,5), natomiast w przypadku Facebooka są to przedziały 25-34 (28,2%) oraz 35-44 (22,9%).

Na Instagramie różnice między poszczególnymi kategoriami wiekowymi są też znacznie większe niż na Facebooku.


Źródło grafik: NapoleonCat (lipiec 2019)

Oczywiście, z każdym rokiem „wiek” użytkowników ulega zmianie, jednak jeśli Twój produkt lub usługa sprzedaje się najlepiej w innych grupach wiekowych, warto dobrać inne narzędzie komunikacji.

1. Postaw na zdjęcia, unikaj grafik. Dobrze przemyśl komunikaty sprzedażowe.

Z założenia, Instagram jest narzędziem w którym posługujemy się przede wszystkim zdjęciami (ewentualnie filmami). Użytkownicy oczekują pięknych, inspirujących obrazków, a na komunikaty sprzedażowe reagują wręcz alergicznie.

Rozumiem, że w prowadzeniu biznesu liczy się przede wszystkim sprzedaż, jednak pamiętaj, że wrzucanie grafik z informacją „rabat -50%!” zdecydowanie lepiej obroni się na Facebooku. Jeśli chcesz skłonić swoich obserwatorów do zakupów - ułatw im to:

  1. Połącz konto na Instagramie ze stroną na Facebooku (Facebook - ustawienia - Instagram).
  2. Jeśli korzystasz ze sklepu na Facebooku, korzystaj z niego również na Instagramie i oznaczaj swoje produkty. To rozwiązanie ułatwi użytkownikom przejście do sklepu, jednak uważaj - postów z oznaczonymi produktami nie możesz promować (przynajmniej na tą chwilę).
  3. Zrezygnuj z grafik / packshotów i postaw na inspirujące zdjęcia. Przede wszystkim powinno zależeć Ci na uzyskaniu wrażenia „chcę to mieć” w głowie użytkownika. Z doświadczenia wiem, że nawet najprostszy flatlay/repost od dotychczasowych klientów czy influencerów, lepiej działają niż zdjęcia z kampanii (zwłaszcza w przypadku branż fashion i beauty). Twoi obserwatorzy muszą „odnaleźć siebie” w Twoim zdjęciu.
  4. Wykorzystaj remarketing i dopiero w drugiej kolejności postaw na przekaz sprzedażowy. Jeśli pod Twoimi zdjęciami jest duże zaangażowanie, stwórz w Menedżerze Reklam grupę niestandardowych odbiorców i wykorzystaj ją! Odbiorcy, którzy już znają Twój produkt / usługę i poświęcili swój czas by wyrazić swoją aprobatę, zdecydowanie lepiej zareagują na przekaz sprzedażowy.

2. Duża liczba obserwujących na Instagramie nie ma znaczenia!

Oczywiście, liczba obserwujących to jedna z pierwszych rzeczy na którą zwracamy uwagę, gdy wchodzimy na dany profil. Zapewniam Cię jednak, że jeśli nie jesteś influencerem - nie ma ona większego znaczenia.

Obecnie, coraz więcej użytkowników Instagrama doskonale wie, że takie polubienia można kupić lub zdobyć w inny, nielegalny sposób.

Jeśli też wpadłeś na taki pomysł - odradzam.

Przede wszystkim tracisz na wiarygodności i wizerunku - jeśli masz 20K obserwujących, a pod zdjęciami po kilka polubień, Twoi realni obserwatorzy od razu to wyłapią.

Jeśli zależy Ci na pozyskaniu obserwujących, którzy następnie staną się Twoimi klientami, zadbaj o ich jakość. Same, nawet bardzo wysokie liczby nie będą miały przełożenia ani na aktywność pod zdjęciami, ani tym bardziej na sprzedaż Twoich produktów czy usług.

Dodatkowo, kupując fanów musisz pogodzić się z tym, że mogą oni zniknąć z dnia na dzień, ponieważ Instagram regularnie robi „czystki”.

3. Zdjęcia, zdjęcia, zdjęcia!

Nieważne jakie masz zdanie o influencer marketingu, musisz pogodzić się z faktem, że to właśnie dominujący trend na Instagramie.

Wspominam o tym, ponieważ twórcy internetowi przyzwyczaili swoich odbiorców do niezwykle jakościowych i ciekawych zdjęć, których Twoi fani będę oczekiwać również do marki.

Dlatego, jeśli zamierzasz publikować jedynie zdjęcia z banku zdjęć, packshoty i same kampanie wizerunkowe - Instagram niekoniecznie jest narzędziem dla Ciebie.

Spójne i inspirujące zdjęcia - klucz do skutecznej komunikacji na Instagramie:

  • Jeśli obrabiasz zdjęcia, postaw na naturalny efekt. Zbyt duża ilość Photoshopa czy filtrów sprawi, że Twoje posty będą kojarzyć się z reklamą (tak, jak ma to miejsce w prasie czy na bilbordach).
  • Zadbaj o spójny wygląd wszystkich zdjęć na siatce. To, jaki wybierzesz sposób kadrowania, kolorystykę czy sposób obróbki - zależy od Ciebie. Ważne, by użytkownicy zaczęli kojarzyć Twój produkt / usługę z konkretną estetyką.
  • Inspiruj się, ale nie kopiuj. Przy takiej ilości kont i zdjęć, na Instagramie łatwo o inspirację, jednak pamiętaj, że kopiując czyjeś zdjęcia 1:1, nie stworzysz naturalnego przekazu, a Twoi odbiorcy szybko się w tym zorientują.
  • Liczy się jakość, nie ilość. Oczywiście, regularność w social mediach jest niezwykle ważna, jednak w przypadku Instagrama, zawsze stawiaj na jakość. Jeśli nie jesteś w stanie wyprodukować genialnych 6 zdjęć tygodniowo, postaw na 3, ale takie, które zaangażują Twoich obserwatorów.

4. Aktywna, szybka i zaangażowania moderacja. Bez użycia botów!

Kontakt z użytkownikami powinien być Twoim priorytetem.

Bez względu na to, jak dobre zdjęcia czy filmy wyprodukujesz - jeśli Twoi odbiorcy nie będą mieć z Tobą realnego kontaktu - nie odniesiesz sukcesu.

Na Instagramie roi się od botów, które komentują posty i wysyłają wiadomości zupełnie pozbawione indywidualnego podejścia i kontekstu sytuacji.

Jeśli zastanawiasz się nad stosowaniem botów, lepiej zrezygnuj z tego pomysłu!

Postaw się w sytuacji, gdy Ty poświęcasz swój czas, by napisać do marki, bądź pochwalić produkt, a w zamian otrzymujesz komentarz w stylu „Super! :)” - jak pod każdym innym komentarzem. Byłbyś trochę zawiedziony, prawda?

Buduj relacje!

Moja rada: Jeśli chcesz, by Twoi obserwatorzy zmienili się w Twoich klientów, poświęć im więcej uwagi. Najlepsze efekty zawsze przynosi indywidualne podejście.

Sprawdź profil komentującego i zobacz czy autor w bio nie umieścił w nim swojego imienia. Twoja spersonalizowana odpowiedź, która zacznie się nie tylko od oznaczenia profilu, ale również imieniem użytkownika, do którego piszesz, przyniesie dużo lepszy skutek.

Nie ma nic gorszego niż silna marka offline, która w online ignoruje swoich potencjalnych klientów.

Pamiętaj, że odbiorcom łatwiej napisać komentarz w kanałach social media niż list do siedziby firmy. Natomiast, bez względu na ton wypowiedzi, każda próba kontaktu ze strony odbiorcy powinna spotkać się z naszą odpowiedzią.

Zrezygnuj z korporacyjnego języka i traktuj swoich odbiorców jak przyjaciół, nawet jeśli zgłaszają problem z Twoim produktem, bądź usługą.

5. Postaw na kwadrat!

Podstawowym wymiarem Instagrama jest kwadrat, ale już wewnątrz aplikacji mamy możliwość dodania zdjęcia zarówno pionowego, jak i poziomego.

Musisz jednak pamiętać, że o ile na feedzie użytkownika wyświetli się ono w takim wymiarze, to po wejściu na Twój profil, wszystkie zdjęcia na siatce będą automatyczne docinane do kwadratu.

Jeśli nie przemyślałeś kwestii kadrowania, takie posty mogą wyglądać nieestetycznie z perspektywy całego profilu.

Oczywiście, istnieją świetnie prowadzone profile które dbają, by posty wyglądały dobrze w obu wymiarach oraz aplikacje, które pozwalają na zrobienie ramki wokół zdjęcia o niekwadratowym wymiarze. Rekomenduję jednak pozostać przy kwadracie, ponieważ jest to prosta proporcja która ułatwia produkcję zdjęć i zajmuje większą część ekranu telefonu, co sprawia, że Twój post jest lepiej widoczny.

II. Jak dobrze przygotować profil na Instagramie

Nazwa profilu

Pamiętaj, użytkownik może sprawdzić, jak zmieniała się nazwa Twojego profilu na przestrzeni całego czasu funkcjonowania konta.

Wybierz taką, która będzie mogła zostać z Tobą na zawsze.

Zazwyczaj jest to nazwa firmy, jednak w przypadku marek osobistych, gdzie używamy imienia i nazwiska, warto przemyśleć jej rozszerzenie o określenia sugerujące rodzaj działalności.

Zdjęcie profilowe

Jeśli prowadzisz Instagram konkretnej marki, ważne by w tym miejscu umieścić logo.

Jeśli masz taką możliwość, wybierz jedynie sygnet (część graficzną), rezygnując z napisu - takie rozwiązanie będzie najbardziej widoczne.

Staraj się by maksymalnie ograniczyć zmienianie zdjęcia profilowego - Twoi odbiorcy przyzwyczają się do niego szybciej, niż do nazwy.

Bio

Potraktuj tą sekcję, jako krótką wizytówkę i wybierz to, co najważniejsze!

W jednym zdaniu napisz, czym zajmuje się Twoja marka i jakie ma wartości. Jeśli prowadzisz działalność opartą na usługach, możesz wspomnieć o godzinach otwarcia czy podać numer telefonu.

Nie bój się również używać emotikonek - przyciągają uwagę użytkownika i w perspektywie tak małej ilości tekstu to wykorzystania, mogą dużo dopowiedzieć.

Aktywny link (w bio)

To właściwie jedyny aktywny link, jaki możesz umieścić na swoim profilu (z wyjątkiem buttonów w reklamach i swipe up na Instagram Stories).

Wykorzystaj go mądrze: na co dzień postaw na ogólny link prowadzący np. do Twojego sklepu Internetowego, ale zmieniaj w momencie akcji specjalnych czy wyprzedaży.