Mar 14, 2019

Krótka instrukcja obsługi serwisów stockowych

Jak znaleźć na stocku igłę w stogu siana, czyli dobre praktyki i triki w używaniu Shutterstocka - prosto od naszego grafika.

Paweł Wasilewski

Baza Shutterstock (lub innych portali ze zdjęciami beztantiemowymi) to miliony zdjęć i filmów, spośród których rzeźbiarze wizerunków firm i marek starają się wybrać ten jeden obraz, który zwróci i zatrzyma uwagę potencjalnego klienta. ????

Wpisując jakąkolwiek frazę w wyszukiwarkę portalu stockowego, możemy być pewni, że portal wypluje kilka tysięcy stron wyników. 

Jak spośród nich wybrać odpowiednie zdjęcie lub film do prezentacji naszego produktu, wzbudzenia określonych emocji u odbiorcy czy zbudowania relacji z marką pośród setek (często identycznych) zdjęć scrollowanych na wallu?

Podstawy pracy ze stockiem

Pierwszym krokiem do dobrego wyszukiwania w bazach zdjęć komercyjnych jest odpowiednie sformułowanie zapytania – w języku angielskim, bez specjalnych znaków i polskich liter (przynajmniej w bazie Shutterstock). 

Warto pamiętać, że autorzy zdjęć, uploadujący swoje prace do bazy, mają nawet 200 znaków na stworzenie tytułu swojego dzieła. 

Stąd ograniczając się do 2-hasłowego zapytania w wyszukiwarce, trafimy najprawdopodobniej na podobnie leniwych (bez urazy) lub jeszcze nieuświadomionych autorów.

Innymi słowy - możemy płynąć. Precyzyjne, obszerne i poetyckie opisy mogą często wyświetlić prawdziwe perełki.

 Słownik synonimów w dłoń

Przewagą obrazu nad tekstem jest to, że obraz w jednej chwili potrafi przekazać wiele informacji i odpowiednio nastroić odbiorcę. 

A skoro to emocje rządzą ludźmi, to i obraz przepełniony emocjami. Odnosząc się do poprzedniego akapitu, mamy więc sporo miejsca, aby nadać opisowi poszukiwanego zdjęcia odpowiedniego charakteru. 

Nie bójmy się używać wyrafinowanych haseł. Na każde ‘happy’ przypada bowiem mnóstwo synonimów z mocniejszym akcentem emocjonalnym np.:

‘overjoyed, ‘delighted’, czy ‘ecstatic’, a na każde ‘beautiful znajdziemy ‘splendid’, ‘dazzling’, ‘exquisite’. 

Przydatne konkrety 

Dość już tych emocji, chcemy mięsa! Czasem potrzeba też czegoś przyziemnego, ale praktycznego, bo nie wszystko przecież musi nieść emocjonalny bodziec. 

Poniżej znajdziecie kilka przydatnych słów kluczowych i opcji, na podstawie których łatwiej wyszukać Wam będzie coś odpowiedniego:

Prezentacja produktu:

  • Top view / flat lay + miejsce/produkt
  • Perspective + miejsce (table, shelf, counter)
  • Mockup + nośnik (laptop, paper, bottle)
  • Isolated + produkt
  • Close up

Prezentacja miejsca/widoku/osób/produktów:

  • Aerial view / top view
  • Birds eye view
  • Tilt shift
  • High angle view / low angle view

Prezentacja haseł:

  • Copy space 

Efekty:

  • Blur / out of focus / bokeh - rozmycie
  • Streak / long exposure – długa ekspozycja
  • Reflection 
  • Low light

Wektory/wzory:

  • Seamless
  • Abstract
  • Geometric
  • Pastels

Orientacja (najczęściej do wybrania w filtrach, znacznie skraca process kadrowania):

  • Vertical - pionowa
  • Horizontal - pozioma

 Na deser 

Portale ze zdjęciami prześcigają się w możliwościach zaawansowanego szukania obrazów, oferując filtrowanie wyników w oparciu o konkretne parametry: np. „osoby białoskóre”, „w wieku 30 lat”, „dominujący kolor” itd. 

Jak to działa? 

Różnie. 

Należy pamiętać, że po drugiej stronie nie siedzi stażysta, znający od podszewki całą bazę zdjęć, który reaguje na nasze zapytanie real time. Warto zapamiętać, że zdjęcia wyszukuje algorytm zdany na łaskę opisu i keywordsów podanych przez autora oraz własnej zdolności rozpoznawania tego, co na zdjęciu się znajduje. 

Dobry obraz zatrzymuje uwagę, wzbudza emocje, informuje i potrafi sprzedać produkt lub usługę – a wszystko to w przeciągu kilku milisekund. 

Nic dziwnego, że stał się podstawą wszelkiej komunikacji w mediach społecznościowych. Warto poświęcić chwilę (lub dwie!) na jego przemyślany wybór. Tym bardziej, że masz już do tego, drogi Tygrysie, odpowiednie narzędzia ;)


PS. Pamiętajcie! Jeśli macie firmowe konto na Shutterstocku, to wszyscy użytkownicy tego konta będą widzieli, co wpisujecie w wyszukiwarkę ????

Paweł Wasilewski

Szef studia graficznego Social Tigers, grafik z pasji, zawodu i hobby. Z designem związany prawie od zawsze. Po projekcie pierwszego logo w wieku czterech lat wiedziałem, że podążać będę właśnie tą ścieżką. Odpowiadam również za całościową obsługę i komunikację klientów w SM.