Jun 12, 2020

Jak stworzyć bota w Messengerze i generować leady?

Z tego artykułu dowiesz się jak wykorzystywać chatboty do komunikacji z użytkownikami i do pozyskiwania leadów. Nauczysz się obsługi narzędzia Chatfuel i zrozumiesz jak działają podstawowe mechanizmy funkcjonowania botów. Wpis zawiera również listę narzędzi przydatnych do ich tworzenia i automatyzacji. Artykuł jest podsumowanie live'a z Mateuszem Czechem - nagranie znajdziesz w dalszej części tekstu.

Mateusz Czech

Do czego można wykorzystać chatbota?

 

 

 

  • Obsługa klienta
  • Quizy 
  • Grywalizacja
  • Rekomendacje 
  • Sprzedaż
  • Inspiracje
  • Badania konsumenckie
  • AR               

                              

Według badania przeprowadzonego przez Drift w 2019 roku, większość osób oczekuje uzyskania odpowiedzi na swoje pytania chatbot nie musi być skomplikowanym i wszechwiedzącym narzędziem!

 

 

Nowe zasady w regulaminie - chatboty

 

 

  • Wysyłanie wiadomości w ciągu 24h od interakcji - pozostaje bez zmian, dalej można to robić za darmo oraz można wysyłać treści promocyjne. Licznik 24h jest resetowany w momencie, w którym użytkownik wejdzie w nową interakcję.
  • Od teraz nie jesteśmy w stanie skontaktować się z użytkownikiem po upływie 24 godzin jeżeli nie wyraził on na to zgody. Jest kilka możliwości rozwiązania tego problemu, należą do nich one time notification app lub znaczniki takie jak human tag, który umożliwia komunikację w ciągu 7 dni czy znacznik subscription, który obecnie zarezerwowany jest już tylko dla stron z kategorii news page, a który umożliwia newsletterową formę komunikacji.

 

 

 

Jak wygląda budowa chatbota przy użyciu narzędzia Chatfuel?

 

Jeżeli wiesz już do jakiego celu chcesz stworzyć i użyć swojego chatbota, zacznij jego budowę od sprawdzenia zakładki z szablonami - bardzo możliwe, że to czego szukasz zostało już stworzone! Szablony są całkowicie bezpłatne.

 

Platforma Chatfuel jest podzielona na trzy obszary - główne zakładki znajdują się po lewej, bloki chatbota po środku, a treści wiadomości najbardziej po prawej.

 

 

Zakładka AUTOMATE czyli serce i mózg Twojego chatbota

 

Mechanizm bota składamy z elementów, które są spójne i zgodne z Messengerem. Chatbot wykorzystuje informacje pozyskane od użytkowników.

 

Atrybuty to paczki informacji, które możesz zapisać w swoim chatbocie - w ich miejsce zostanie podstawiona pożądana wartość. Aby dodać atrybut użyj “{{“. Atrybuty w kolorze fioletowym to atrybuty systemowe - nie można ich edytować.

 

 

Chatbot wykorzystuje dwa rodzaje przycisków:

  • Buttons - możesz je dokleić do tekstu umożliwiając użytkownikowi wykonanie jednej z trzech akcji
  • Quick reply - możesz ich dodać 11, kliknięcie danego przycisku przez użytkownika uniemożliwia kliknięcie innych. Quick reply służy do ukazania intencji użytkownika - przydatne jest np. w trakcie głosowania. Decyzja użytkownika zapiszę się do atrybutu, który będzie można użyć w automatycznej odpowiedzi.

 

 

Galeria zdjęć w formie slidera - do każdego zdjęcia można dodać opis i CTA

 

Wtyczka Redirect to Block - pozwala na przeniesienie użytkownika z miejsca A do miejsca B przy użyciu pozyskanych danych.

 

Zakładka SET UP AI

 

W tym miejscu odbywa się konfiguracja reguł automatycznych i komend. Np. jeśli użytkownik wpiszę “menu” to zostanie przeniesiony do odpowiedniego bloku.

 

 

Zakładka PEOPLE

Z tego poziomu możesz zarządzać użytkownikami którzy są w Twojej bazie, możesz też odpowiednio kategoryzować grupy odbiorców oraz tworzyć grupy podobnych odbiorców.

 

Zakładka RE- ENGAGE

Ta zakładka służy do wysyłania wiadomości. Mogą być one wysyłane na cztery różne sposoby. Wszystko działa tutaj podobnie jak  w zakładce AUTOMATE jednak jest tu mniej opcji do wyboru.

 

Zakładka CONFIGURE

Tutaj podłącza się i odłącza bota - zajmuje to dosłownie chwilę

 

Tutaj konfigurujesz też całe menu i możesz ustawić opcję restart chatbota dla użytkownika - ta funkcja przydaje się gdy bot zaczyna szwankować i użytkownik nie jest w stanie otrzymać oczekiwanych informacji i odpowiedzi.

 

Zakładka GROW 

Tutaj znajdziesz wszystkie dodatkowe narzędzia które ułatwiają pozyskiwanie użytkowników.

 

Zakładka ANALYZE 

Jest to moduł do analizy danych dostępny przy co najmniej 3 użytkownikach, w tym miejscu sprawdzisz między innymi skąd przychodzą Twoi użytkownicy, jaka jest ich łączna liczba, które przyciski są najbardziej skuteczne i jakie linki są najbardziej popularne.

 

 

Jak zbudować swojego pierwszego bota? - przydatne wskazówki

 

(Aby zobaczyć instrukcję krok po kroku obejrzyj wideo, które znajduje się na początku tego artykułu - oglądanie zacznij od 1:12:30).

 

  • Podczas konfiguracji pamiętaj o dodaniu wiadomości powitalnej i przycisków aktywizacyjnych.
  • Możesz dodać opcję “uruchom chat” który dezaktywuje chwilowo bota i przekieruje do rozmowy z konsultantem.
  • Wykorzystaj atrybuty aby dopytać użytkownika o jego preferencje i wybory.
  • Po otrzymaniu informacji na temat preferencji użytkownika, kolejnym krokiem jest uzyskanie jego danych - służą do tego wtyczki dostępne w zakładce AUTOMATE - dostępne po kliknięciu w znak “+”.

 

 

  • Aby zbierać najlepsze jakościowo dane użyj wtyczki save user input - posiada on opcję walidacji! Nie zapomnij też zapytać użytkownika o potwierdzenie poprawności danych.
  • Aby ustawić powiadomienie mailowe (np do swojego działu sprzedaży) o pozyskaniu nowego kontaktu, użyj wtyczki notify admin via e-mail.
  • Chatfuel umożliwia konfigurację z Google Sheets.

 

W Messengerze ludzie często klikają z ciekawości - zadawaj pytania potwierdzające - pozwoli Ci to na pozyskiwanie bardziej wartościowych kontaktów

 

  • Automatyzacji między narzędziami dokonasz między narzędziom JSON API i Integromat

 

 

 

 

Linki do przydatnych narzędzi:

 

Botterstock.com - bank chatbotów, do każdego chatbota nagrane jest wideo, które możesz obejrzeć. Doskonałe źródło inspiracji!

Chatfuel - darmowe narzędzie do budowy botów przy użyciu metody drag and drop - bez pomocy programistów.

Integromat - pozwala na łączenie wszystkich potrzebnych aplikacji w jednym miejscu przy pomocy narzędzia JSON API

Lenslist.co- baza efektów AR dla Instagrama

Spark AR studio - darmowe narzędzie do tworzenia efektów AR dla Facebooka i Instagrama

 

 

 

Jeżeli zainteresował Cię temat chatbotów i chciałbyś dowiedzieć się o nich więcej- koniecznie odwiedź bloga tworzonego przez Mateusza - czechu.pl 

Mateusz Czech

Autor bloga czechu.pl, wykładowca i prelegent, entuzjasta nowych technologii. Na co dzień zajmuje się tworzeniem botów.