• Strona główna
  • Jak edytować i planować treści w Creator Studio [PRZEWODNIK]
Dec 16, 2019

Jak edytować i planować treści w Creator Studio [PRZEWODNIK]

Szukanie zewnętrznych aplikacji pomagających w tworzeniu, planowaniu i publikacji wpisów na Facebooku oraz Instagramie można odłożyć na bok. Istnieje już prawie doskonały twór, oficjalne narzędzie od Facebooka - Creator Studio. W Creator Studio możliwe jest planowanie postów na Instagramie, publikowanie na Facebooku, zarządzanie materiałami wideo i monetyzacja treści.

Karol Decka

Na samym początku narzędzie Creator Studio było dostępne wyłącznie dla największych gwiazd zza oceanu. Za pomocą aplikacji i strony www możliwe było zapanowanie nad komunikacją z fanami. Dzisiaj z Creator Studio może skorzystać każda osoba zarządzająca stroną o dowolnej tematyce.

Jak uruchomić i jak korzystać z Creator Studio?

Narzędzie Creator Studio znajdziemy w dodatkowych opcjach każdej strony na Facebooku. Znajduje się w zakładce „Narzędzia do publikacji”.

To właśnie tam Facebook ochoczo zachęca nas wyróżnionym przyciskiem do skorzystania z nowej funkcji. Jeżeli button nam się nie wyświetla, należy wybrać Creator Studio z listy odnośników po lewej stronie. Warto również zapisać bezpośredni link do kreatora, czyli fb.com/creatorstudio.

Samo narzędzie nieustannie się zmienia, ale jego główne opcje i sposób nawigowania po kolejnych funkcjach pozostają bez zmian.

Po prawej stronie znajdują się wszystkie zakładki dotyczące zarządzania naszą stroną, są tam: biblioteka materiałów, statystyki, skrzynka odbiorcza, monetyzacją, menedżer praw autorskich, kolekcja nagrań oraz ustawienia.

Klikając w poszczególny dział, rozwiniemy grupę dodatkowych opcji w danym segmencie. Dla przykładu, w przypadku „Biblioteki materiałów” możemy korzystać z takich opcji jak: „Posty”, „Filmy, które można crosspostować”, „Listy odtwarzania” i „Oś czasu postów”.


W dniu tworzenia tego przewodnika, „Pulpit” nie zawiera zbyt wielu ciekawych informacji – statystyki skupiają się głównie na wyświetleniach wideo, nie ma możliwości zmiany zakresu daty w pokazywanych danych, a „Ostatnie” posty nie zawsze zaciągają opublikowane obrazki czy linki.

Nie możemy go jednak pominąć, ponieważ to właśnie tutaj znajduje się kluczowa funkcja, czyli dodawanie i planowanie postów, filmów oraz transmisji na żywo.

Dodawanie wpisów w Creator Studio – jak zaplanować swój content?

Dodawanie i planowanie wpisów z Creator Studio działa dokładnie tak samo, jak na standardowym podglądzie strony z głównego panelu Facebooka.


Dzięki temu odnalezienie się wśród nowych opcji jest intuicyjne i nie zmusza nas do tworzenia wpisów w innych sposób, niż dotychczas. Po wybraniu profilu marki, wystarczy kliknąć „Opublikuj coś” i zabrać się za tworzenie kreacji tekstowej, ze zdjęciem lub wideo.


Co ciekawe, o ile w tradycyjnym kreatorze postów część opcji widoczności wpisu jest niedostępna, o tyle w Creator Studio zawsze mamy do wyboru ustawienia publikacji jako:

  • publiczna,
  • ograniczona dla określonej grupy, 
  • targetowanie w aktualnościach
  • tylko dla liderów wśród fanów.  

Z tego miejsca można również promować wpis za pomocą przycisku „Promuj post”, co zdecydowanie odradzamy. Dlaczego? O tym możecie dowiedzieć się m.in. z naszej Księgi Adsów 3.0.

Planowanie postów na Instagramie

Od lat temat jak planować posty na Instagramie jest na liście najczęściej wyszukiwanych haseł dotyczących tego medium.

Na rynku wiele jest zewnętrznych narzędzi i aplikacji, które pomagają zaplanować posty na Instagramie za określoną opłatą. Creator Studio pozwala zrobić to za darmo, bez potrzeby oddawania swoich danych osobom trzecim, w pełni oficjalnie i z błogosławieństwem Facebooka.

Wystarczy połączyć konto na Instagramie ze swoim fanpagem na Facebooku (robi się to w ustawieniach fanpage’a podając dane do logowania), następnie wybrać ikonkę Instagrama w kreatorze.

Cały panel zmieni kolor z niebieskiego na instagramowy róż.

Przed publikacją lub planowaniem dzieli nas już tylko przycisk „Utwórz post”. Planowanie wygląda i działa dokładnie tak samo, jak tworzenie wpisów na Facebooku.

Oprócz niesamowitej wygody w planowaniu komunikacji z wyprzedzeniem, dzięki korzystaniu z Creator Studio mamy pewność, że nasze konto nie zostanie oflagowane przez system i nie jest narażone na blokadę, zwiększamy w ten sposób również bezpieczeństwo naszych danych.

Zarządzanie wideo – jak dodać i edytować filmy na Facebooku?

Facebook stale stara się rozszerzać swoje usługi, starannie wypełniając kolejne segmenty rynku. W 2018 roku wdrożony został np. Facebook Gaming, gdzie dostępne są streamy i filmy od graczy z całego świata.

Dzięki narzędziu Creator Studio, twórcy wideo contentu mogą zarządzać materiałami wideo, zmieniać im miniaturki i tworzyć playlisty. Zupełnie tak jak na YouTube, tak i tutaj możliwe jest kompleksowe zarządzanie szczegółami publikacji wideo, badanie statystyk, a także pobieranie darmowych ścieżek dźwiękowych.

W panelu „Kolekcja nagrań” znajduje się bogata biblioteka utworów wolnych od wszelkich praw autorskich, które pozwolą bez obaw udostępniać i monetyzować nasze filmy.


W odnalezieniu odpowiedniego podkładu dźwiękowego pomoże wyszukiwarka z licznymi filtrami – od gatunku muzycznego, poprzez długość, aż po wokale i nastroje.

Moderacja komentarzy i wiadomości w Creator Studio

Creator Studio umożliwia również moderację wiadomości i komentarzy z obu mediów: Facebooka i Instagrama.

W jednym miejscu zaciągane są rozmowy z Messengera, ze skrzynki wiadomości Instagrama oraz komentarze. Aby rozpocząć moderację należy wybrać opcję „Skrzynka odbiorcza” z panelu po lewej stronie ekranu.