• Strona główna
  • Creator Studio - jak edytować i planować treści [PRZEWODNIK]
Dec 16, 2019

Creator Studio - jak edytować i planować treści [PRZEWODNIK]

Creator studio to narzędzie Facebooka, które pozwoli Ci planować posty na Instagramie, publikować na Facebooku, zarządzać wideo czy monetyzować treści. Szukanie zewnętrznych aplikacji pomagających w tworzeniu, planowaniu i publikacji wpisów na Facebooku oraz Instagramie można odłożyć na bok. Istnieje już prawie doskonały twór, oficjalne narzędzie od Facebooka - Creator Studio. W Creator Studio możliwe jest planowanie postów na Instagramie, publikowanie na Facebooku, zarządzanie materiałami wideo i monetyzacja treści.

Karol Decka

Na samym początku narzędzie Creator Studio było dostępne wyłącznie dla największych gwiazd zza oceanu. Za pomocą aplikacji i strony www możliwe było zapanowanie nad komunikacją z fanami. Dzisiaj z Creator Studio może skorzystać każda osoba zarządzająca stroną o dowolnej tematyce.

Jak uruchomić i jak korzystać z Creator Studio?

Narzędzie Creator Studio znajdziemy w dodatkowych opcjach każdej strony na Facebooku. Znajduje się w zakładce „Narzędzia do publikacji”.

To właśnie tam Facebook ochoczo zachęca nas wyróżnionym przyciskiem do skorzystania z nowej funkcji. Jeżeli button nam się nie wyświetla, należy wybrać Creator Studio z listy odnośników po lewej stronie. Warto również zapisać bezpośredni link do kreatora, czyli fb.com/creatorstudio.

Samo narzędzie nieustannie się zmienia, ale jego główne opcje i sposób nawigowania po kolejnych funkcjach pozostają bez zmian.

Po prawej stronie znajdują się wszystkie zakładki dotyczące zarządzania naszą stroną, są tam: biblioteka materiałów, statystyki, skrzynka odbiorcza, monetyzacja, menedżer praw autorskich, kolekcja nagrań oraz ustawienia.

Klikając w poszczególny dział, rozwiniemy grupę dodatkowych opcji w danym segmencie. Dla przykładu, w przypadku „Biblioteki materiałów” możemy korzystać z takich opcji jak: „Posty”, „Filmy, które można crosspostować”, „Listy odtwarzania” i „Oś czasu postów”.


W dniu tworzenia tego przewodnika, „Pulpit” nie zawiera zbyt wielu ciekawych informacji – statystyki skupiają się głównie na wyświetleniach wideo, nie ma możliwości zmiany zakresu daty w pokazywanych danych, a „Ostatnie” posty nie zawsze zaciągają opublikowane obrazki czy linki.

Nie możemy go jednak pominąć, ponieważ to właśnie tutaj znajduje się kluczowa funkcja, czyli dodawanie i planowanie postów, filmów oraz transmisji na żywo.

Dodawanie wpisów w Creator Studio – jak zaplanować swój content?

Dodawanie i planowanie wpisów z Creator Studio działa dokładnie tak samo, jak na standardowym podglądzie strony z głównego panelu Facebooka.


Dzięki temu odnalezienie się wśród nowych opcji jest intuicyjne i nie zmusza nas do tworzenia wpisów w innych sposób, niż dotychczas. Po wybraniu profilu marki, wystarczy kliknąć „Opublikuj coś” i zabrać się za tworzenie kreacji tekstowej, ze zdjęciem lub wideo.


Co ciekawe, o ile w tradycyjnym kreatorze postów część opcji widoczności wpisu jest niedostępna, o tyle w Creator Studio zawsze mamy do wyboru ustawienia publikacji jako:

  • publiczna,
  • ograniczona dla określonej grupy, 
  • targetowanie w aktualnościach
  • tylko dla liderów wśród fanów.  

Z tego miejsca można również promować wpis za pomocą przycisku „Promuj post”, co zdecydowanie odradzamy. Dlaczego? O tym możecie dowiedzieć się m.in. z naszej Księgi Adsów 3.0.

Planowanie postów - Instagram

Na rynku wiele jest zewnętrznych narzędzi i aplikacji, które umożliwią planowanie postów na Instagramie za określoną opłatą. Creator Studio pozwala zrobić to za darmo, bez potrzeby oddawania swoich danych osobom trzecim, w pełni oficjalnie i z błogosławieństwem Facebooka.

Wystarczy połączyć konto na Instagramie ze swoim fanpagem na Facebooku (robi się to w ustawieniach fanpage’a podając dane do logowania), następnie wybrać ikonkę Instagrama w kreatorze.

Cały panel zmieni kolor z niebieskiego na instagramowy róż.

Przed publikacją lub planowaniem dzieli nas już tylko przycisk „Utwórz post”. Planowanie wygląda i działa dokładnie tak samo, jak tworzenie wpisów na Facebooku.

Oprócz niesamowitej wygody w planowaniu komunikacji z wyprzedzeniem, dzięki korzystaniu z Creator Studio mamy pewność, że nasze konto nie zostanie oflagowane przez system i nie jest narażone na blokadę, zwiększamy w ten sposób również bezpieczeństwo naszych danych.

Creator Studio a zarządzanie wideo – jak dodać i edytować filmy na Facebooku?

Facebook stale stara się rozszerzać swoje usługi, starannie wypełniając kolejne segmenty rynku. W 2018 roku wdrożony został np. Facebook Gaming, gdzie dostępne są streamy i filmy od graczy z całego świata.

Dzięki narzędziu Creator Studio, twórcy wideo contentu mogą zarządzać materiałami wideo, zmieniać im miniaturki i tworzyć playlisty. Zupełnie tak jak na YouTube, tak i tutaj możliwe jest kompleksowe zarządzanie szczegółami publikacji wideo, badanie statystyk, a także pobieranie darmowych ścieżek dźwiękowych.

W panelu „Kolekcja nagrań” znajduje się bogata biblioteka utworów wolnych od wszelkich praw autorskich, które pozwolą bez obaw udostępniać i monetyzować nasze filmy.


W odnalezieniu odpowiedniego podkładu dźwiękowego pomoże wyszukiwarka z licznymi filtrami – od gatunku muzycznego, poprzez długość, aż po wokale i nastroje.

Moderacja komentarzy i wiadomości w Creator Studio

Creator Studio umożliwia również moderację wiadomości i komentarzy z obu mediów: Facebooka i Instagrama.

W jednym miejscu zaciągane są rozmowy z Messengera, ze skrzynki wiadomości Instagrama oraz komentarze. Aby rozpocząć moderację należy wybrać opcję „Skrzynka odbiorcza” z panelu po lewej stronie ekranu.