• Strona główna
  • Cele reklamy - jak realizować strategię i dobierać typy wpisów?
Apr 5, 2017

Cele reklamy - jak realizować strategię i dobierać typy wpisów?

Cele reklamy to temat, który możemy poruszać zarówno w kontekście osiągania określonych rezultatów biznesowych, jak i wyboru celu reklamowego kampanii w Menedżerze reklam.

Franciszek Georgiew

Klienci agencji marketingowych dzielą się zazwyczaj na dwie grupy. Pierwszą stanowią osoby mówiące wprost: „Wy się na tym znacie, więc poprowadźcie nas za rękę”. Druga to ci, którzy mają już określoną – często bardzo dokładnie – wizję działań.

Wspólny mianownik tych grup? Jako specjaliści w obu przypadkach wykorzystujemy strategię social media, która często odbiega od wspomnianej wyżej wizji.

Cele reklamy a strategia działań w social media – od czego zacząć?

Kluczem do stworzenia strategii jest dokładne zbadanie rzeczywistych potrzeb Klienta, dobre poznanie jego marki oraz specyfiki rynku i branż, w których funkcjonuje. By móc to zrobić i pomóc Klientowi określić cele działań - należy postawić trzy kluczowe pytania już na początku współpracy.

Określamy cele reklamy - 3 kluczowe pytania

1. Jaki jest cel działań/obecności na danym kanale?

Pytanie, które wydaje się z pozoru banalne. A jednak wiele firm decydujących się na rozpoczęcie działań reklamowych nie umie na nie odpowiedzieć. Z kolei inne firmy obierają kurs na pewien cel, którym jest np. zwiększenie sprzedaży, ale ich dotychczasowe działania w tym zakresie okazują się nietrafione, przypadkowe lub po prostu mało efektywne.

2. Jakie są oczekiwania Klienta odnośnie do działań i zakresu umowy?

Nie wszyscy Klienci muszą być zaznajomieni ze specyfiką działań reklamowych i zdarza się, że mają o nich mylne wyobrażenie. Ich oczekiwania często wykraczają poza ustalone kanały komunikacji lub formę realizacji działań, dlatego już na samym początku współpracy warto ustalić dokładny zakres umowy, wyjaśnić, czym dokładnie zajmuje się agencja oraz przedstawić zarys działań.

3. Jakiego finalnego rezultatu oczekuje Klient?

Nie ma nic gorszego niż bezmyślne działania na jakimkolwiek kanale. Wszystko, co robimy, musi prowadzić do określonego rezultatu. Jeżeli go nie ma, Klient zrezygnuje z dalszej współpracy – nawet jeśli tworzymy genialne teksty i estetyczne kreacje, które jednak nie przekładają się na sprzedaż. Warto więc z góry ustalić jasne i przede wszystkim realne cele reklamy i współpracy w określonej perspektywie czasowej.

Cele reklamy w Menedżerze reklam - #TIGERTIP

Kiedy znamy już cele działań, oczekiwane rezultaty i oczekiwania Klienta - czas wdrożyć plan i uruchomić Menedżera reklam. Przejdźmy zatem do tworzenia kampanii, którą rozpoczynamy od określenia celu reklamowego.

Jakiś czas temu na fanpage’u zachęcaliśmy Was do tego, żebyście każdy post tworzyli z myślą o celu. Nasze kolejne szkolenia pokazują, że wiele osób potrzebuje tej wiedzy i dziś rozwijamy tę kwestię dalej.

Typ wpisu a cele reklamy

Jeśli chcemy realizować konkretny cel, skupmy się na połączeniu dwóch czynników:

  • TYP WPISU, np. foto, video, gif
  • CEL REKLAMOWY, np. zasięg, aktywność, ruch

Mając z tyłu głowy cel naszej publikacji i dbając o te dwa czynniki, osiągniemy pożądany efekt „do kwadratu”.

Wiele osób oddaje kontrolę nad swoimi reklamami, klikając „Promuj post”, lub wybierając z przyzwyczajenia cel „Aktywność”. To błąd

Dobieranie typu wpisu do celu reklamy - przykład

Kiedy chcemy skutecznie przekierować na stronę www, dobierzmy do tego odpowiedni typ treści:

  • post z miniaturą linku lub karuzelowy z przyciskami call to action, które kierują ruch poza Facebooka,
  • dodajmy do tego krótkie, klikalne nagłówki i równie krótkie copy posta.

A żeby uzyskać efekt do kwadratu, wesprzyjmy to odpowiednią reklamą:

  • cel reklamowy „Ruch”, dzięki czemu Facebook zoptymalizuje dotarcie tak, żeby za te same pieniądze więcej osób przeszło na stronę,
  • włączmy więcej różnych umiejscowień reklamy, by dać Facebookowi przestrzeń do optymalizacji.

Jak będą się miały wyniki takiego wpisu, do klasycznego wpisu? Będą prawdopodobnie kilkakrotnie lepsze. O walce o inne rezultaty, niż kliknięcia w link napiszemy kolejnym razem.

Tabelkę z dokładnymi objaśnieniami, jaki typ wpisu zastosować przy danym typie reklamowym, znajdziesz w Księdze Adsów 3.0 (Rozdział IV: cel i struktura kampanii).


Franciszek Georgiew

CEO Social Tigers. Siedem lat temu postawiłem pierwsze kroki w branży reklamowej, bazując na doświadczeniach z dziennikarstwa internetowego. W ciągu dwóch lat przeszedłem w nowej pracy drogę od stanowiska juniorskiego do zarządzania działem social media, tworząc tony wartościowego contentu i prowadząc wiele udanych kampanii.Jestem autorem "Księgi Adsów", a także szkolę zespoły marketingowe w całej Polsce i w każdym typie organizacji.