• Strona główna
  • Audience Insights – jak wykorzystać wiedzę o fanach w kampanii?
Sep 21, 2015

Audience Insights – jak wykorzystać wiedzę o fanach w kampanii?

Audience Insights pozwoli Wam lepiej poznać odbiorców swoich działań i wyciągnąć wnioski, dzięki którym obniżysz koszty reklam i poprawisz skuteczność.

Franciszek Georgiew

Co to jest Audience Insights?

Facebook Audience Insights, czyli Statystyki Grupy Odbiorców to narzędzie Facebooka, które pozwoli Wam pozyskać dane na temat osób powiązanych ze stroną, użytkowników w grupie niestandardowych odbiorców oraz osób na Facebooku.

Audience Insights przyda się w sytuacji, kiedy poczujecie, że doszliście do ściany jeśli chodzi o doskonalenie działań na Facebooku.

Audience Insights powie Wam więcej o demografii fanów profili, które prowadzicie, ale tylko jeśli macie więcej niż 1000 fanów. Z kolei wykorzystując możliwość pozyskania wiedzy na temat osób z niestandardowych grup odbiorców, możecie dowiedzieć się więcej o użytkownikach odwiedzających Wasze strony internetowe (obecnie ta opcja jest zawieszona, ale mamy nadzieję, że w przyszłości znów będziemy mogli z niej korzystać).. Oczywiście tylko te, na których zainstalowaliście wcześniej Pixel Facebooka.

Jeżeli chcesz zostać Tygrysem analizy danych na Facebooku - sprawdź nasz kurs Facebook Analytics 

Audience Insights - przydatne informacje o odbiorcach

Narzędzie pozwoli Ci dotrzeć do zbioru informacji takich jak:

  • dane demograficzne: wiek, płeć, wykształcenie, status związku, branże i wiele innych,

  • polubione strony z podziałem na różne kategorie tematyczne,

  • lokalizacja oraz język, czyli gdzie mieszkają oraz jakim językiem posługują się odbiorcy,


  • aktywność w obrębie Facebooka. 


Do czego można wykorzystać wiedzę z Audience Insights?

Możecie poznać cechy Waszych fanów określone kategoriami reklamowymi Facebooka. Dla przykładu, sprawdzając nasze profile z branży fitness w Audience Insights, doszliśmy do informacji, że znaczny procent ich fanów należy do branży „personal care”. Zoptymalizowanie reklamy o dodanie tego kryterium, obniżyło nam koszty działań o 30-40%, pozwalając na dotarcie do mniej przypadkowych osób i sprawiło, że szkolenia Mauricz.com pękają w szwach jeszcze bardziej, niż przedtem.

Oprócz optymalizacji reklam, możecie znaleźć istotne wskazówki do kogo piszecie, a zatem czy Wasz język jest odpowiedni dla danej grupy, a także dodatkowe dane, którymi możecie się bawić w dowolny sposób. Radzimy wracać do zakładki „Audience Insights” w Waszym menadżerze reklam co jakiś czas, bo na pewno nie od razu wpadniecie na kreatywne sposoby wykorzystania zawartych tam informacji.

Tworzenie kombinacji kryteriów w Facebook Audience Insights

Jeżeli zdarza się Wam buszować w statystykach stron, to już na poziomie fanpage jesteście w stanie wyciągnąć informacje o podstawowych danych demograficznych swoich odbiorców, a także o tym, jakie osoby dokonują aktywności pod Waszymi postami.

Korzystając z Facebook Audience Insights możecie tworzyć kombinacje z wykorzystaniem kilku kryteriów i generować statystyki dla bardziej zawężonych grup (np. zawężając przedział wiekowy lub wskazując wybrane miejsca zamieszkania). Posłużmy się przykładem.

Załóżmy, że Twój fanpage jest skierowany do młodych osób (głównie kobiet) - i rzeczywiście to ta grupa wiekowa stanowi większość Twoich facebookowych fanów.

Korzystasz ze statystyk stron i okazuje się, że większość osób reagujących na Twoje treści to kobiety w wieku 25-44. Co więcej - liczba reagujących kobiet w wieku 18-24 jest zbliżona do liczby reagujących mężczyzn w wieku 25-34 oraz 35-44. 

To prosty przypadek, w którym być może na fanpage’u skierowanym do osób młodych, z biegiem czasu zaczęły dominować treści, które są bardziej atrakcyjne dla rodziców. Aby dowiedzieć się więcej - skorzystaj z Audience Insights, by posegmentować odbiorców Twojej strony na poszczególne grupy wiekowe oraz płeć, następnie sprawdzić, jakie treści chętniej konsumują poszczególne grupy i porównać je z tym, co publikujesz. W wyciąganiu wniosków pomocne może być również uwzględnianie kolejnego kryterium - lokalizacji.

Więcej informacji na temat określania grupy docelowej z wykorzystaniem Audience Insights oraz Google Analytics przedstawiamy w trzecim rozdziale Księgi Adsów 3.0. 

Czytaj także:

Franciszek Georgiew

CEO Social Tigers. Siedem lat temu postawiłem pierwsze kroki w branży reklamowej, bazując na doświadczeniach z dziennikarstwa internetowego. W ciągu dwóch lat przeszedłem w nowej pracy drogę od stanowiska juniorskiego do zarządzania działem social media, tworząc tony wartościowego contentu i prowadząc wiele udanych kampanii.Jestem autorem "Księgi Adsów", a także szkolę zespoły marketingowe w całej Polsce i w każdym typie organizacji.