• Strona główna
  • Angażowanie przez quizy na Facebooku - skąd brać inspiracje?
Aug 31, 2020

Angażowanie przez quizy na Facebooku - skąd brać inspiracje?

Marki prowadzące komunikację w mediach społecznościowych nieustannie walczą o uwagę odbiorców. Znudzenie przekazem reklamowym, nowe algorytmy wyświetlania treści czy content zero-click sprawiają, że coraz trudniej jest przygotowywać posty przyciągające uwagę chociażby na kilka sekund. Wciąż jednak są skuteczne sposoby na wzbudzenie zaangażowania odbiorców - angażowanie przez quizy jest jednym z nich.

Konrad Chowratowicz

Walka o uwagę odbiorców

Aby pozyskać uwagę odbiorców treści na fanpage’u powinny być wartościowe, czytelne, merytoryczne i dopasowane do zainteresowań grupy docelowej. 

Po czym poznać, że publikowany content spełnia wszystkie wymienione warunki? Po tym, że wzbudza zróżnicowane zaangażowanie użytkowników. Odbiorcy treści zatrzymują się na niej, pozostawiają reakcje, komentują i wchodzą w dyskusje z innymi.

Algorytm Facebooka premiuje treści wzbudzające zaangażowanie, dlatego też z punktu widzenia marketerów to właśnie komentarze i rozbudowane dyskusje pod postem są najbardziej pożądanym rodzajem aktywności. 

Jak tworzyć treści angażujące odbiorców?

Na wstępie należy określić jeden główny cel aktywności, jaką ma zrealizować dany post (komentarze, wejścia na stronę, polubienia itd.). W walce o uwagę odbiorcy, który szybko się nudzi, takim najbardziej pożądanym rezultatem będzie zaangażowanie w postaci komentarzy i udostępnień. 

Skutecznym sposobem na wciągnięcie użytkowników w interakcję pod postem są quizy i zagadki logiczne.

Formuły te uruchamiają szereg mechanizmów psychologicznych w umysłach odbiorców, m. in. powodują powstanie luki informacyjnej. Osoba, której wzrok przykuła jakaś łamigłówka, automatycznie staje się zainteresowana rozwiązaniem zagadki, ostatecznym wynikiem („Nie znam odpowiedzi”, „Nie wiem, czy moja odpowiedź jest dobra – chcę się przekonać”).

Taka luka informacyjna działa jak mapa do ukrytego skarbu, której brakuje kluczowego fragmentu. Użytkownik, który przestaje przewijać tablicę przy takim poście, to wartościowy sygnał dla algorytmu Facebooka. 

Dodatkowo, post z łamigłówką, który zgromadził już jakieś aktywności (odpowiedzi innych użytkowników) wzbudza w odbiorcy jeszcze silniejszą potrzebę zmierzenia się z zadaniem.

Zaczyna działać mechanizm określany jako społeczny dowód słuszności; nasza podświadomość odbiera komunikat „Spójrz, ilu już próbowało rozwiązać, nawet twój znajomy zostawił odpowiedź. Sprawdź, czy się nie pomylił”. 

Marki które z sukcesem angażują fanów za pomocą quizów

Golden Bow Solutions – producent kawy na swoim fanpage’u wykorzystuje urozmaicone formaty i testuje nowe trendy, których celem jest zaangażowanie fanów. Jednym z takich niedawnych trendów było wykorzystanie zagadki matematycznej (podpowiedź: kryje się w niej niedopowiedziana historia bez happy endu).